Sunday, January 17, 2010

Konsep Alam Menurut Daud al-Fatani

Petikan asal (link):

Petikan jurnal afkar m/surat 34,35;

Konsep alam menerusi faham martabat tujuh terdiri daripada tujuh peringkat iaitu aḥādiyyah, waḥdah, wāḥidiyah, alam a wāḥ, alam mi hāl, alam ajsām dan insan. Martabat aḥādiyyah merupakan aspek Pencipta yang menjadi ciri asasi konsep alam dan ia telah diterangkan sebelum ini. Martabat waḥdah pula apabila diamati berdasarkan klasifikasi kualiti kalbu, jelas bahawa ia merujuk kepada peringkat penyaksian kalbu pada aras ṣiddi īn dan kāmil. Martabat wāḥidiyah pula merujuk kepada peringkat penyaksian kalbu pada aras muqarrabin.

Adapun alam arwāḥ, alam mithāl dan alam ajsām merupakan peringkat keyakinan kalbu kalangan insan Muslim, manakala alam mithāl dan alam ajsām pula merupakan peringkat keyakinan kalbu insan yang lalai.

Selanjutnya, untuk klasifikasi kedua yang menjelaskan konsep alam Daud al-Fatani dalam Manhal al-Ṣāfī, ia dapat diteliti melalui penjelasannya terhadap jalan mendekati Allah SWT (al-ṭariq ilā Allāh).

Berdasarkan kerangka ilmu astronomi Islam adalah jelas bahawa pemahaman konsepsi alam yang dipaparkan dalam karya terbabit bukan menerusi akal rasional. Ia menggariskan ketetapan bahawa hanya mereka yang memiliki keahlian mampu mengetahui maknanya

Sebuah kedai halal Japan

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home