Monday, September 19, 2016

Sultan Perak ke13 - Sultan Muzaffar Syah III (1728-1756)

 

Raja Muda Inu iaitu adik kepada Sultan Alauddin Mughayat Shat atau Marhum Sulong dilantik menjadi Sultan Perak ke-13 pada tahun 1728. Raja Inu memakai gelaran Sultan Muzaffar Shah III dan beliau bersemayam di Berahman Indera, Bota Kanan. Adik Raja Inu bernama Raja Bisnu dilantik menjadi Sultan Muda dan bersemayam di Pulau Tiga.

Pada period Sultan Muzaffar Syah III memerintah telah datang pasukan Bugis menyerang Perak diketuai oleh Daing Celak (beliau ialah Yamtuan Riau ke-2). Serangan tersebut berlaku pada 1742. Pada period tersebut Sultan Muzaffar berbalah dengan adiknya Sultan Muda Raja Bisnu. Penyerang Bugis tersebut telah menyebelahi Sultan Muda. Dengan bantuan pasukan Bugis Sultan Muda telah diangkat mereka menjadi Sultan Perak. Makanya kesultanan Perak pun berpecah dua.

Namun persengketaan dua sultan tersebut tidak berlarutan. Sultan Muda sendiri membuat cadangan berdamai semula dengan Sultan Muzaffar Syah III.

Pada tahun 1743 belaku juga satu lagi peritiwa sejarah ketika period Sultan Muzaffar Syah III. Seorang raja Bugis Daing Selaili dengan gelaran "Haji Besar" telah menawan beberapa orang lanun di Pulau Sembilan, Perak. Kumpulan lanun tersebut telah diserah kepada Sultan. Ekoran hal tersebut Daing Selaili telah dikahwinkan dengan Raja Tengah iaitu adik perempuan Sultan.  

Daing Selaili berikutnya telah dilantik menjadi Mufti pertama Perak. Kemudian beliau dilantik menjadi Orang Besar Perak dengan gelaran Maharaja Lela.

Sultan Muzaffar Syah III meninggal dunia pada 1756. Beliau dimakamkan di Berahman Indera dan diberi gelaran "Marhum Haji Allah".

Masjid Negeri Perak

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home