Friday, August 19, 2016

Sultan Perak ke6 - Sultan Mukaddam Syah (r.1603-19)

Selepas kemangkatan Sultan Alauddin Syah, Raja Tua atau Tengku Tua telah dipilih sebagai Sultan Perak ke-6. Nama sebenar beliau tidak disebut dalam buku tetapi Raja Tua adalah cucu kepada Sultan Tajul Ariffin (Sultan ke-4). Beliau mengguna gelaran Sultan Mukaddam Syah dan bersemayam di Bota Kanan. 

Ada cerita sejarah bahawa Sultan Mukaddam punya seorang anak perempuan jelita nama Puteri Limau Purut. Puteri tersebut telah bertunang dengan adik kepada Sultan Alauddin. Beliau turut dipinang oleh Raja Aceh tetapi ditolak. Hal ini menjadikan Raja Aceh marah dan telah menghantar pasukan untuk menyerang Perak. Apabila Perak kalah Sultan Mukkadam dan keluarga termasuk Puteri Limau Purut telah dibawa ke Aceh. Akhirnya menurut cerita tersebut Sultan Mukkadam telah mangkat di Aceh.

Namun menurut satu lagi versi sejarah serangan Aceh ke atas berlaku berlaku pada hujung period pemerintah Sultan Mukkadam. Bermakna serangan tersebut bukanlah kerana cerita tentang Puteri Limau Purut. Dalam serangan tersebut Perak kalah. Akibatnya Sultan Mukkadam dan ahli keluarga dibawa ke Aceh. Sultan Mukkadam meninggal dunia di Aceh pada 1619. Maka beliau diberi gelaran Marhum Mangkat Di Aceh.

Ketika di Aceh seorang kerabat Perak yang bernama Raja Yusuf dapat melari diri dan bersembunyi di Johor. Berikutnya, Raja Yusuf telah diangkat sebagai Sultan Perak mengganti Sultan Mukaddam Syah.

Signage Pengkalan Hulu

- - - - - 

0 Comments:

Post a Comment

<< Home