Monday, October 03, 2016

Sultan Perak ke15 - Sultan Iskandar Zulkarnain (1756-1770)

 

Sultan Perak berikutnya iaitu yang ke-15 ialah Sultan Iskandar Zulkarnain. Nama asal beliau ialah Raja Iskandar ibni Sultan Muhammad Syah. Beliau ialah anak kepada Sultan Muhammad Syah yang pernah menjadi Sultan Perak ke-14 selama tempoh dua tahun (1742-43). Raja Iskandar juga adalah menantu kepada Sultan Muzaffar Syah III (1728-56). Sultan Iskandar Zulkarnain bersemayam di Pulau Cempaka Sari di tepi Sungai Perak dekat Kuala Sungai Kinta.

Antara catatan sejarah pada period SIZ berakhirnya keturunan Megat memegang jawatan Bendahara. Yang terakhir memegang tugas Bendahara ialah Megat Abu Kasim. beliau meletak jawatan. Antara alasan beliau meletak jawatan ialah Sultan tidak berpuas hati dengan  keadaan istana baru yang dibina di Pulau Indera Sakti. Istana tersebut dibina di bawah kelola Bendahara Megat Abu Kasim. Berikutnya dilantik sebagai Bendahara ialah adik Sultan sendiri iaitu Raja Alauddin. Jawatan Bendahara terus dipegang oleh kaum kerabat untuk tempoh dua ratus tahun sehingga 1959. Jawatan Bendahara kemudiannya kembali dipegang oleh orang kebanyakan dengan pertama oleh Bendahara Cik Muhammad Yusuf (CM Yusuf).

Pada period Sultan Iskandar Zulkarnain pihak Belanda telah berurusan dengan beliau dalam hal belian bijih. Belanda menggunakan perantara iaitu seorang India yang bernama Pir Muhamad. Beliau amat disukai oleh Sultan sebelum ini (i.e., Sultan Muzaffar Syah III). Namun ketika pemerintahan Sultan Iskandar Zulkarnain beliau tidak lagi boleh berbuat sesuka hati sebagaimana sebelumnya. Maka Pri Muhammad telah memfitnah kepada Belanda bahawa Sultan Iskandar Zulkarnaini merancang serang pihak Belanda. Ekoran hal tersebut hubungan Perak dengan Belanda agak tegang untuk beberapa tempoh.

Dari sudut pemerintahan period Sultan Iskandar Zulkarnaini dikatakan sebagai terbaik. Beliau mengambil berat tentang hal rakyat. Beliau meninggal dunia pada tahun 1770 dan dimakam di Pulau Indera Sakti. Gelaran beliau ialah Marhum Kaharullah atau Marhum Kahar.

 Baca "Bagaimana pusat pemerintahan wujud di Cempaka Sari". Link - orang perak dot com.

 

Masjid Muhibbuddin Shah, Ipoh

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home