Thursday, October 13, 2016

Sultan Perak ke18 - Sultan Ahmaddin Syah (1786-1806)

Dilantik sebagai Sultan Perak ke-18 ialah Raja Bongsu yang disebut juga Raja Cik ibni Sultan Muhammad Syah. Beliau adalah adik kepada Sultan sebelum ini iaitu Sultan Alauddin Mansur Syah (Sultan Perak ke-17). Gelaran beliau ialah Sultan Ahmaddin Syah.

Pada awal period pemerintahan beliau iaitu pada 1786 British telah membuka Pulau Pinang. Akibatnya pengaruh dan perniagaan bijih timah Belanda di Perak telah merosot teruk. Pada tahun 1795 pula Melaka telah diambil oleh Inggeris dari tangan kompeni Belanda. Pada tahun yang sama British telah menghantar pasukan kecil askar ke Perak dan memaksa Belanda menyerahkan kota Belanda di Tanjung Putus kepada mereka. Maka berakhirlah penguasaan bijih timah Perak oleh Belanda.

Pada 1805 Sultan Ibrahim, Sultan Selangor pula datang menyerang Perak. Mereka berjaya mengalahkan Perak dan Sultan Ahmaddin terpaksa berundur ke hulu iaitu ke Kuala Pelus (masih dalam daerah Kuala Kangsar). Sultan Selangor kemudiannya telah menulis kepada British Pulau Pinang supaya jangan masuk ke Perak.

Pada tahun 1806 Sultan Ahmaddin Syah telah tersangat tua dan mangkat di Cegar Galah. Beliau telah dibawa balik ke Bota dan dimakamkan di sana. Gelaran beliau ialah Marhum Bongsu. Makam Marhum Bongsu berdekatan dengan makam Marhum Mangkat Di Darat (i.e., Sultan Perak ke-5. link).

 

Ipoh Clock Tower

Baca artikel "Hubungan politik Selangor dengan Perak 1804-1825". Link - uitm.

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home