Monday, December 11, 2017

Ottoman Suleyman II (1687-91) - Catatan Maksudoglu

 

Maksudoglu memuatkan tulisan mengenai Suleyman II dengan amat ringkas. Cuma dalam dua paragraf sekitar satu m/surat sahaja. Maksudoglu menyebut bahawa Suleyman II melakukan pertabalannya di makam Ayub al-Ansari, Istanbul pada 1687. Setahun kemudian iaitu pada 1688 Austria berjaya menawan Transylvania, Belgrade dan kubu-kubu Ujvar castle dan Eger castle dari penguasaan Ottoman. Dalam keadaan yang semakin meruncing tersebut Suleyman II bertindak melantik Fazil Mustapha sebagai grand vizier pada 1689. Fazil berjaya merebut semula tiga buah kota Nish, Smederevo dan termasuk Belgrade. 

Sultan Suleyman II meninggal dunia pada 1691 di Edirne. Pengganti Suleyman II adalah adik beliau, Ahmed II yang memerintah dari 1691 hingga 1695. 

Zeynep Sultan Mosque [tiada kaitan dengan Suleyman II]

The Zeynep Sultan Mosque (in Turkish Zeynep Sultan Camii) is a mosque built in 1769 by Ayazma Mosque's architect Mehmet Tahir Ağa for Ahmed III's daughter Zeynep Sultan. It evokes Byzantine churches because of its architectural style and materials that were used in its construction. (wiki)

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home