Saturday, January 12, 2019

Ottoman ke31 Abdul Majid (1839-61)


Entri asal geoab - link:

Sultan Abdul Majid naik takhta sebagai Ottoman ke31 pada tahun 1839. Beliau adalah anak kepada Sultan Mahmud II (Ottoman ke30). Beliau naik takhta menggantikan ayahnya, Mahmud II, ketika itu Abdul Majid baru berusia 18 tahun. Abdul Majid naik takha ketika Mesir sedang bangkit dengan kehebatan pemimpinnya Mehmed Ali Pasya. Mehmed pula tidak mengakui kepimpinan Sultan Abdul Majid.

Pentadbiran pada zaman Sultan Abdul Majid digerak oleh sebuah badan birokrasi yang diketuai oleh tokoh Freemason, Mustafa Reshid Pasya. Pentadbiran Ottoman Sultan Abdul Majid bersama Reshid Pasha melancar program pembaharuan Tanzimat yang disusun sesuai dengan konsep Barat. Program Tanzimat mula dilancar pada 1839 di Rose Pavilion, Istana Topkapi. Pada 1856 program Tanzimat diperkukuh melalui peringkat piagam atau Edict of Improvement yang dipanggil Piagam Hatti-i Humayun. Bagi melancarkan tugas berkenaan Tanzimat, Reshid Pasya telah dibantu oleh dua pengikut setianya iaitu Ali Pasya (Perdana Menteri) dan Fuad Pasya (Menteri Luar). 

Dolmahbace Palace

Dolmahbace Palace served as the main administrative center of the Ottoman Empire from 1856 to 1887 and from 1909 to 1922.

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home