Sunday, August 11, 2019

Pemerintah Agung Mughal - Humayun (d.1556)


Humayun naik mengganti takhta Mughal selepas kematian ayah beliau Babur pada 1530. Nama sebenar Humayun adalah Nasir-ud-Din Muḥammad dan beliau lahir pada tahun 1508. Saingan kepada kerajaan Humayun adalah pihak Afghan dan Rajput yang beridam diri sejak kekalahan mereka kepada Babur. Apabila Humayun naik takhta Rajput dan Afghan kembali melakukan serangan.

Pada 1535 passukan Humayun berjaya mengalahkan Rajput dan menawan Gujerat. Maka Humayun dapat menghapuskan ancaman Bahadur Shah yang mengetuai Rajput. Setelah berjaya mengalah Rajput muncul pula serangan dari puak Afghan. Pasukan Afghan dipimpin oleh Sher Shah Suri dan mereka berjaya mengalahkan Humayun pada 1539 dalam pertempuran di Chausa. Sher Shah sekali lagi dapat mengalahkan Humayun pada 1540 kali ini dalam pertempuran di Kannauj. Berikutan kekalahan tersebut Sher Shah Suri menguasai takhta Mughal manakala Humayun diusir keluar dari India. Humayun lari ke wilayah Sindh.

Pada 1544 Humayun mendapat bantuan dari pemimpin Safavid, Tahmasp, dan berjaya menawan Kandahar pada 1545. Berikutnya Humayun mara ke Kabul dan berjaya menguasai semula ibukota tersebut dari adiknya pada 1550. 

Pada 1545 juga Shah Suri meninggal dunia dan beliau diganti oleh anaknya bernama Ismail Shah. Pada 1555 Humayun mengambil kesempatan perang saudara di kalangan waris Sher Shah Suri. Humayun berjaya menakluk Lahore dan akhirnya Delhi dan Agra. Maka Humayun kembali menduduki takta Mughal buat kali kedua. 

Humayun meninggal dunia pada 1556 dan diganti oleh anak beliau Akbar.

Baca Humayun - wiki.

Tomb of Humayun, Delhi

Baca "A bird's-eye view of Humayun's tomb complex conservation". ummid dot com 2019 - link.

Petikan times of india - link:

Now a UNESCO World Heritage Site, this garden tomb is considered to be the finest example of Mughal architecture before the Taj Mahal. Like the Agra monument, it is surrounded by a charbagh (four square gardens) with water channels and a central mausoleum. Built in 1565 AD, nine years after Mughal emperor Humayun’s death by his widow Bega Begum, the picturesque tomb makes good use of white marble and red sandstone.


- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home