Monday, June 01, 2020

Membaca Qiyan dan Singing Girls


Kerajaan Abbasid Baghdad bukan sahaja dipenuhi sejarah tentang khalifah yang memerintah. Ada berbagai lagi nuansa sejarah Abbasid yang boleh kita gali melalui pembacaan.Salah satunya adalah peranan Qiyan atau dalam bahasa Inggeris dipanggil singing girls. Mereka adalah kelompok ahli warga istana yang mendampingi keluarga istana Abbasid. Peranan mereka adalah sebagai penghibur, penyanyi, pemuzik dan pemuisi. Salah seorang Qiyan yang terkenal adalah Arib (baca - link).

Oleh kerana status dan peranan qiyan atau singing girls adalah istimewa maka banyak buku dan artikel yang telah ditulis mengenai tajuk qiyan dan singing girls. Penulisan tersebut adalah berdasarkan dari berbagai kajian seperti kerja tesis. Berikut adalah sebahagian bacaan yang pernah ditemui.

"Embodying the empire: singing slave girls in medieval islamicate historiography". Tesis BA Pomona College 2016. Folder D 2 2020 feb11 reading.

"The talent and the intellect: the Qayna's application of skill in the Umayyad and Abbasid royal courts". Tesis BA Emory Uni 2013. Folder: D 1b geobaca.

"Slave girls under the early Abbasids: a study of the role of slave-women and courtesans in social and literary life in the first two centuries of Abbasid caliphate based on original sources". Tesis phd St Andrews Univ 1971. Folder D 2 2020 reading feb.


source - mediavelist
- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home