Monday, October 17, 2016

Sultan Perak ke19 - Sultan Abdul Malik Mansur Syah (1806-1825)

 

Sultan Perak ke-19 Sultan Abdul Malik Mansur Syah.

Period pemerintahan SAMMS dirundung dugaan getir kerana berlaku berbagai ancaman dari negeri-negeri jiran. Dari Selangor pasukan Sultan Ibrahim datang menyerang dan telah mengalahkan Perak sejak 1804. 

Pada 1818 pasukan tentera Sultan Kedah, Sultan Ahmad Tajuddin, yang dipimpin oleh kerabat bernama Tengku Yakub (atau dipanggil juga Tengku Akil) dan pembesar juga datang menyerang Perak. Mereka menyerang Perak atas arahan Kerajaan Siam. Mereka telah ditentang oleh orang Perak di Bukit Gantang yang dipimpin oleh Cik Alang Idin. Pasukan Perak telah kalah. Lantaran itu Cik Alang Idin membawa pengikutnya berundur ke Kota Lama Kiri. Di situ mereka berkumpul dengan pasukan yang dipimpin oleh Panjang Talib. Dengan kebijaksanaan Panjang Talib peperangan Perak-Kedah telah dapat dihentikan. Ekoran perdamaian tersebut Bendahara Kedah dan Tengku Akil telah bernikah dengan anggota keluarga Panjang Talib. Manakala Cik Alang Idin pula diberi gelaran Panglima Bukit Gantang.

Pada 1821 angkatan Siam pula datang menyerang Kedah dan berjaya menakluki Kedah. Sultan Ahmad Tajuddin terpaksa lari keluar dari Kedah. Berikutnya pasukan Siam meneruskan kemaraan mereka masuk menyerang Perak. Mereka berjaya menakluki Perak dan memaksa Sultan membayar ufti setiap tahun kepada Siam.

Pada 1822 Siam telah berjaya diusir keluar dari Perak dengan bantuan orang Selangor. Maka kali ini Perak terpaksa pula membayar ufti kepada Selangor. Namun tidak lama kemudian Siam datang lagi menduduki Perak dan memaksa Sultan membayar ufti kepada Siam. Siam juga mengancam untuk terus masuk menyerang Selangor.

Pada ketika pergolakan yang berterusan serta ancaman Siam dan Selangor ke atas Perak, Sultan Perak, Sultan Abdul Malik Syah pula meninggal dunia pada 1825. Beliau dimakamkan di Kpg Bandar Baharu (berdekatan Kpg Gajah) dan diberi gelaran Marhum Jamalullah.

 

Menuju ke Restoran Haji Yahya

 

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home