Thursday, October 20, 2016

Sultan Perak ke20 - Sultan Abdullah Muazzam Syah (1825-1830)

Selepas Sultan Abdul Malik Mansur Syah mangkat anak beliau yang bernama Raja Abdullah naik sebagai Sultan Perak. Raja Abdullah memakai gelaran Sultan Abdullah Muazzam Syah. Beliau bersemayam di Pasir Panjang Indera Mulia. Sebaik menaiki takhta Sultan Abdullah telah mengutus surat kepada Gabenor Robert Fullerton di Pulau Pinang mengatakan negeri Perak sedang di bawah takluk Siam. Gabenor juga mendengar berita bahawa kerajaan Ligor hendak menyerang negeri Selangor. Maka Gabenor Fullerton telah menjalankan politiknya supaya kedua-dua negeri Melayu Perak dan Selangor jangan diambil oleh Siam.

Fullerto telah menghantar pegawai bernama WS Cracoft ke Perak untuk berunding dan mengukuh hubungan perniagaan di antara Kompeni Inggeris dengan Perak. Fullerton juga menghantar surat kepada Raja Ligor memberi amaran supaya tidak menyerang Perak dan Selangor.

Pada 1825 Kompeni Inggeris menghantar pegawainya bernama Kapten Henry Burney ke Ligor dan membuat perjanjian awal dengan Raja Ligor. Kandungan perjanjian ialah Raja Ligor mengaku tidak akan menyerang Perak dan Selangor. Kompeni Inggeris pula tidak akan mencampuri hal pemerintahan Perak dan akan menghalang Selangor dari mengganggu keamanan Perak dan mengeluar Raja Hassan yang memungut cukai di negeri Perak.

Gabenor Fullerto juga turut menghantar pegawai John Anderson ke Selangor dan ke Perak. Tujuan Fullerton berbuat demikian ialah untuk menguat pengaruh Inggeris ke atas kedua-dua negeri. John Anderson membuat perjanjian dengan Sultan Ibrahim dan juga dengan Sultan Abdullah. Perjanjian tersebut menetapkan Sungai Bernam sebagai sempadan Selangor-Perak.

Pada 1826 pula Kompeni Inggeris dan Siam telah menanda tangani Perjanjian Burney. Antara isinya adalah Siam tidak akan menyerang Perak; Selangor pun tidak boleh menyerang Perak. Hal ini menunjukkan bahawa Perak telah mendapat keamanan atas inisiatif Kompeni Inggeris. Perak juga tidak lagi menghantar ufti kepada Siam dan Selangor.

Pada 1826 juga Sultan telah melantik Raja Culan, iaitu Raja Inu ibni al-Marhum Sultan Ahmaddin Syah sebagai Raja Muda Perak.

Sultan Abdullah Muazzam Syah meninggal dunia pada 1830. Beliau dimakamkan di Teluk Kepayang, Mukim Pasir Panjang Ulu, Hilir Perak. Gelaran beliau ialah Marhum Khalilullah.

 

Satu sisi pemandangan Bandar Ipoh

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home