Sunday, January 28, 2018

Ottoman Sultan Mustafa II - Catatan Maksudoglu

 

Sultan Mustafa II memerintah Ottoman pada period 1695-1703. Mustafa II adalah anak Mehmed IV dengan ibunya berbangsa Greek, Gulnus Sultan (d.1715). Mustafa II mengganti Sultan Ahmed II yang meninggal dunia pada 1695. Beriku adalah petikan peristiwa berlaku sepanjang period Mustafa II seperti mana catatan buku Maksudoglu:

1695: mara ke Belgrade bagi membendung pasukan Austria yang mahu menyerang Transylvania.

1696: Russia mengambil kesempatan dari pertembungan Ottoman-Austria dengan mara ke beberapa kedudukan dan berjaya menguasai Azak Castle.

1697: Ottoman berperang dengan Austria namun berakhir dengan tragedi jambatan runtuh. Pasukan yang sudah menyeberang semuanya syahid manakala yang lain terpaksa berpatah balik. Ottoman yang dipimpin Sadrazam Mehmed Pasha dikata melaku strategi yang silap. Mustafa II kemudiannya mengganti Mehmed Pasha dengan Huseiyn

1699: Ottoman mengada Karlowitz Treaty bersama negara Eropah. Pasha.

1701: Ottoman menyerah Azak Castle kepada Russia.

1703: pasukan tentera melakukan bantahan terhadap Mustafa II yang hanya leka dengan  aktiviti berburu. Mustafa II diturut dari jawatan sultan dan diganti oleh Sultan Ahmed III. 


New Valide Sultan Mosque - dipanggil juga Pertevniyal Valide Sultan Mosque

source: cruise istanbul (link)

The New Valide Sultan Mosque is in the south of Uskudar shoreline which is situated in Anatolia Side of Istanbul Bosphrous. It was worked by Mehmet Aga of Kayseri by the request of Gulnus Sultana (The mother of Ottoman Sultans Mustafa II and Ahmet III).

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home