Monday, August 19, 2019

Pemerintah Agung Mughal - Jahangir (d.1627)


Jahangir lahir pada 1569 dan adalah anak kepada Akbar (d.1605). Semasa usia Jahangir masih kecil Akbar sudah pun melantik beliau sebagai putera mahkota. Pada 1599 Jahangir telah melancar pemberontakan semasa Akbar sedang berurusan di Deccan. Akbar melantik Jahangir sebagai pengganti sebelum kematian beliau. Di sudut pengamalan agama Jahangir tidak sepenuhnya mengamal Islam. Dia sama seperti ayah beliau Akbar memberi ruang luas kepada agama lain termasuk mubaligh Kristian untuk berdebat dengan ulama.

Pada 1614 Jahangir menamatkan perang dengan Rajput melalui satu perjanjian damai. Selepas tahun 1611 Jahangir banyak menerima pengaruh isterinya, Nur Jahan, dalam hal negara. Selain Nur Jahan turut berperanan adalah bapa beliau (i.e., bapa mertua Jahangir) I'timad Ad-Daulah dan juga abang Nur Jahan. Mereka mempengaruhi Jahangir dalam urusan tadbir hinggalah tahun 1622. Pada 1622 hingga 1625 Nur Jahan dan abangya bertindak melancar pemberontakan terhadap Jahangir secara terbuka. 

Jahangir meninggal dunia pada 1627. Beliau diganti oleh anaknya, Shah Jahan.

 


Tomb of Jahangir, Shahdara, Lahore

Baca "Jahangir's Tomb". thehistoryhub - link.

Petikan croozi dot com - link:

The tomb is located at Shahdara, Lahore.  The region was a favourite spot of Jahangir and his wife Nur Jahan, when they lived in this city. When Jahangir died in 1627 in Rajaur, near Lahore, he was initially buried in Dilkusha Garden. But his son Shah Jahan, ordered that a "mausoleum befitting an Emperor" should be built in his honour.

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home