Monday, October 12, 2020

Observatori Awal Muslim Period Abbasid al-Ma'mun

 

Para astronomer Islam pada zaman silam telah membangun banyak observatori dan mengusaha banyak kajian tentang astronomi. Kalau dibuat bandingan dengan observatori di negara Barat, antara yang awal ialah pada period Tycho Brahe sekitar 1572. Beliau membangun Observatori Uraniborg di Hevn, berdekatan Copenhagen. Antara observatori awal oleh astronomer Muslim adalah:

1. Shammasiyyah Observatory, Baghdad, dibangun pada period Abbasid al-Ma'mun. Shammasiyyah mula beroperai pada 828 di bawah seliaan Sanad bin Ali. Beliau asalnya seorang Yahudi namun kemudiannya memeluk Islam. Dua pembantu Sanad bin Ali ialah Yahya bin Abi Mansur dan al-Abbas bin Said al-Jawhari. Yahya bin Abi Mansur telah membangun sebuah jadual astronomi yang terkenal, Zij al-Mumtahan.

2. Qasiyun Observatori yang dibangun di Qasiyun Mountain, Damascus pada sekitar 830-831. Observatori ini juga dibangun oleh Abbasid al-Ma'mun. Ahli astronomi yang bekerja di Qasiyun ialah Khalid bin Abdul Malik al-Mawrudhi. Observatori Qasiyun tidak lagi aktif operasinya apabila al-Ma'mun meninggal dunia.

Tabung Haji Bayan Lepas

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home