Sunday, April 24, 2016

Selim I Berdepan Safavid Shah Ismail - Perang Childiran 1514

 

Period pemerintahan Selim ialah pada 1512-1520. Antara yang berlaku ketika pemerintahan Selim I ialah ancaman berterusan dari Safavid Shah Ismail khususnya menyebar fahaman Syiah di wilayah Ottoman. Dikatakan seramai empat puluh ribu penduduk Anattolia yang terpengaruh dengan ajaran Syiah. Shah Ismail juga bertindak keras membunuh seramai enam puluh ribu Sunni di Azerbaijan. Tentu sekali Selim I marah dengan perkembangan tersebut. Shah Ismail juga cuba berpakat dengan pemerintah Mamluk Mesir untuk membantu bersama menghadapi Ottoman. 

Pada 1514 Selim I menyedia pasukan untuk berdepan dengan Syah Ismail Safavid. Mereka bertempur dalam Perang Childiran pada Ogos 1514. Pasukan Selim I berjaya dalam pertempuran tersebut walau pun pada awalnya mengalami kejutan dan ramai tentera Ottoman yang syahid. Berikutnya pasukan Selim I terus mara memasuki Tabruz. 

Pada masa itu telah masuk musim sejuk. Selim I mengambil keputusan untuk berkubu dan bertahan dahulu sebelum meneruskan kemaraan selepas berakhir musim sejuk. Namun begitu pasukan Janissari Selim I mula letih, berasa sukar menahan sejuk dan homesick. Maka Selim I dan Janissari mereka berangkat pulang ke Ottoman. Maka berakhirlah kesempatan baik untuk mereka menyempurnakan misi dengan pihak Sarafivid yang ketika itu ternyata sudah di ambang kekalahan. 

Yeni Cami Mosque 


The New Mosque, Istanbul

source: wiki

The New Mosque (Turkish: Yeni Cami) originally named the Valide Sultan Mosque and later New Valide Sultan Mosque after its partial reconstruction and completion between 1660 and 1665. It is an Ottoman imperial mosque located in the Eminonu quarter of Istanbul, Turkey.

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home