Tuesday, April 19, 2016

Perlantikan Ottoman ke9 Selim I (r.1512-1520)

 

Perebutan takhta Ottoman selepas Bayezid II berakhir dengan lantikan Selim I sebagai sultan Ottoman ke9. Walau telah menduduki takhta sultan Salem masih berasa belum selamat dan bimbang terhadap ancaman dari dua saudaranya Ahmad dan Korkut.

Selim I akhirnya membuat helah mengutus surat jemputan 'palsu' kepada kedua saudara tersebut menjemput datang ke Istanbul. Surat tersebut atas nama pembesar Ottoman kononnya bertujuan melantik masing-masing mereka sebagai sultan. Apabila tiba di Istanbul kedua saudara tersebut telah ditangkap dan seterusnya dibunuh. [Catatan ini adalah dari buku Maksudoglu m/surat 101 - sekilas baca macam ada perbalahan fakta dengan wiki]. 

Berikutan peristiwa tersebut Selim dilear Yavuz yang membawa makna 'ruthless and harsh'. Namun begitu kalangan warga Ottoman menyokong Selim dan mengangkat beliau sebaga pemerintah 'resolute, able and efficent'. 

Nota:

Menurut wiki Ahmed terbunuh dalam pertempuran menentang pasukan Selim I di Yenisehir pada 1513 (wiki - ahmed) Hanya Korkut (atau Korkud) yang diutus surat danga ke Istanbul. Sebaik tiba beliau kemudiannya ditahan dan dibunuh (wiki - korkut).

Rustem Pasha Mosque, Istanbul

[source: tour link]

It presents a very beautiful appearance in the middle of one of the city's most active trade districts with Suleymaniye mosque rising behind it. The mosque was constructed in 1561 by the great architect Mimar Sinan. It was commissioned by the Grand Vizier, Rustem Pasha.

source: turkisharchaeonews - link.

Baca juga - wiki.

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home