Tuesday, October 25, 2016

Sultan Perak ke 21 - Sultan Shahabuddin Riayat Syah (1830-1851)

 

Raja Chulan atau Raja Inu bin  al-Marhum Sultan Ahmaddin Syah (i.e., Sultan Perak ke-18) telah dilantik sebagai Raja Muda Perak pada 1826. Apabila Sultan Abdullah Muazzam Syah mangkat pada 1830, Raja Inu naik mengganti sebagai Sultan Perak ke-21 dengan gelaran Sultan Shahabuddin Riayat Syah.

Pada 1832 Sultan Shahabuddin mengutus surat kepada Gabenor Pulau Pinang mengadu tentang ura-ura Selangor akan menyerang Perak. Selangor menuntut baki hutang kerajaan Perak sejak zaman Sultan Ibrahim. Kedatangan kapal Inggeris di Perak menjadikan Selangor tidak datang menyerang. Selanjutnya pada 1832 Inggeris memberi amaran kepada Selangor supaya tidak menyerang Perak.

Pada 1840 seorang Melayu Perak bernama Long Jaafar, keturunan Penghulu Mukim Lubuk Merbau, datang ke Larut bekerja dengan Datok Panglima Kinta.

Pada 1842 pula Sultan Kedah, Sultan Ahmad Tajuddin yang telah dapat semula menduduki takhta Kedah setelah lari kerana kalah kepada Siam mencuba mengambil Daerrah Kerian. Sultan Shahabuddin memberi tahu hal itu kepada Inggeris. Sultan Shahabuddin juga bersiap untuk berperang dengan Kedah mempertahan Kerian. Inggeris menasihati Sultan Kedah melucut tuntutan mereka dan memberi amaran Perak jangan menyerang Kedah. Hal itu selesai pada 1848 dengan Kerian tetap menjadi sebahagian daripada Perak.

Pada 1848 juga Long Jaafar mula membuka lombong bijih dan membawa masuk orang Cina bekerja di lombong beliau.

Sultan Shahabuddin Riayat Syah meninggal dunia pada 1851. Beliau dimakamkan di Tanjung Penangguk, Mukim Bandar, Hilir Perak. Gelaran beliau ialah Marhum Safiullah.

Sekitar Gua Tempurung

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home