Sunday, July 29, 2018

Mamluk Aybak al-Muiz Sebagai Pengganti Ayyubid as-Salih


Setelah as-Salih Ayyubi meninggal dunia pasukan Mamluk yang berkhidmat dengan beliau mengambil tindakan membunuh al-Muazzam Turan Shah iaitu anak lelaki as-Salih yang juga bakal pengganti. Berikutnya yang mengambil jawatan pengganti al-Salih adalah balu beliau iaitu Shajar al-Durr iaitu sebagai Sultana Mesir. Shajar kemudiannya berkahwin dengan atabeg (Emir Aybak). Shajar berikutnya turun dari jawatan Sultana dan Aybak pula menjadi Sultan iatu pengasas kerajaan Mamluk. Aybak memerintah dari tahun 1250 hingga 1257. Aybak mengguna gelaran al-Malik al-Muiz.

Kerajaan Mamluk yang diasas oleh Aybak dipanggil Mamluk Bahriyya atau Dinasti Bahri. Mereka menguasai Mesir dari 1250-1382. Selepas 1382 Mamluk yang memerintah Mesir dikenali sebagai Mamluk Burji. Di sudut asal kaum Mamluk Bahriyya dipanggil juga sebagai Mamluk Turki manakala Mamluk Burji sebagai Mamluk Circassian (baca wiki - Mamluk).

Mamluk Bahriyya (Bahriyya bermakna sungai) mendapat nama merujuk kepada lokasi asal penempatan mereka di Pulau Rodah yang terletak di Sungai Nil. Penempatan ini disedia dan didirikan oleh Sultan as-Salih Ayyubi ketika beliau memerintah Mesir.

Baca tentang Aybak - (wiki) dan tentang Bahriyyah - (wiki).


Kerja binaan renovasi JPM3 (02/20)
- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home