Tuesday, July 17, 2018

al-Zahir Baybars dan Perang Salib dan Perang Ayn Jailut


Perang Salib berjalan dalam lima fasa iaitu fasa III period 1189-92; Fasa IV period 1202-1204; dan Fasa 5 dari 1217-1229. Keterlibatan Salahudin Ayubbi adalah sehingga Fasa III. Selepas kematian Salahudin tentera Islam berada dalam kekuatan yang tidak lagi sehebat sebelumnya. Kekuatan tentera Islam kembali menyinar apabila dipimpin oleh kerajaan Mamluk pimpinan al-Zahir Baybars (r.1260-1277).

al-Zahir Baybars merupakan tokoh tentera Islam yang berjaya menewaskan Mongol dalam Perang Ayn Jalut pada 1260. Beliau juga berperanan dalam menentang Perang Salib dan telah berjaya menguasai Antioch pada 1268. Sejarah menyebut kemenangan Islam di Antioch diikuti pembunuhan yang paling banyak keatas pihak Kristian. Baca wiki - Baybars).

Kehebatan al-Zahir Baybars dalam berperang telah mendapat pengiktirafan dengan gelaran beliau sebagai Abu al-Futuh. az-Zahir Baybars meninggal dunia mengejut pada 1277. Beliau dikatan terminum racun yang sebenarnya disediakan untuk orang lain. Namun ada juga yang menyebut kematian beliau akibat luka perang.

Selepas kematian az-Zahir Baybars kerajaan Mamluk di warisi pula oleh anak beliau, al-Nasir Qalawun (1277-1279) dan cucu az-Zahir (Sultan Asyraf Khalil).

Baca "The Sultan, the tyrant and the hero: changing medieval perceptions of al-Zahir Baybars". Link - mamluk uchicago.

Artikel Jurnal "The nature of the relation between Sultan Zahir al-Baybars and Berke Khan". Link - tamadun UM. 



Mac '19
- - - - -

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home