Saturday, July 14, 2018

Salahudin Ayubbi dan Perang Salib


Salahudin al-Ayubbi adalah nama yang tidak asing bila membincang mengenai Perang Salib. Beliau memimpin pasukan Islam selepas kematian Nurudin Zanji pada 1174. Sebetulnya sebelum kematian Nurudin beliau telah menamakan anaknya sebagai pengganti. Namun Salahudin mengambil langkah sebagai pemimpin dan tidak memberi ruang kepada anak Nurudin yang masih berusia anak kecil.

Salahudin bersama pasukannya mencapai kejayaan demi kejayaan menguasi beberapa kota di Syria dan sekitarnya. Kejayaan Salahudin dimulai dengan menguasai Damsyik pada 1174, kemudian Aleppo pada Jun 1183, dan seterusnya Mosul Feb 1186.

Kejayaan paling besar Salahudin adalah dalam pertempuran menentang tentera Salib. Salahudin berjaya menewaskan Salib untuk menguasai Karak (1183) dan seterusnya Hattin (Julai 1187). Kejayaan paling berharga bagi Salahudin adalah mengambil semula kota Jerusalam pada Okt 1187.

Berikutnya, Salahudin meneruskan serangan dan beliau berjaya di Acre pada 1189. Namun kemudian tewas pula mempertahan Acre pada 1191. Pada ketika ini Salahudin cuba memohon bantuan dari Abbasid Baghdad namun malangnya tidak dilayan. Pada 1192 Salahudin mengada perjanjian damai dengan Salib. Perjuangan Salahudin berakhir apabila beliau meninggal dunia pada 1183.

Kerajaan Ayubbi tidak lagi setanding selepas kematian Salahudin.


 
Mengemas
- - - - -

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home