Thursday, November 05, 2020

Tokoh Universe dan Kosmologi Selepas Newton

 

Nama Newton memanglah tidak asing bila kita berbicara tentang universe dan kosmologi. Namun selain beliau ada lagi beberapa tokoh yang nama mereka tidak femes sebagaimana Newton mahu pun Einstein. Mereka adalah;

Abbe Georges Lemaitre (d.1966) kelahiran Belgium. Beliau diiktiraf sebagai a pioneer in the application of the field equations to the field of cosmology. Beliau belajar civil engineering di Catholic Uni of Leuven. He is also remembered for his discovery of cosmic microwave background radiation.

Alexander Friedman - Russian cosmologist and mathematician. Beliau graduan St Petersburg State Uni pada 1910. Pernah bertugas sebagai pengarah di Main Geophysical Observatory, Leningrad pada 1925. Beliau meninggal dunia pada Sep 1925 ketika usia muda 37 tahun kerana serangan typhoid ketika bercuti di Crimea.

Arthur Eddington lulus BSc in Physic 1st Class pada 1902. Beliau menyambung pengajian matematik di Cambridge dan memperolehi BA pada 1905. Mula bertugas di Royal Greenwich Observatory pada 1906. Pada 1912 menjadi professor astronomy di Cambridge Uni mengganti George Darwin (anak kepada Charles Darwin).


View laut sekitar Osaka 

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home