Monday, November 30, 2015

Ottoman Murad (r.1362-1389)

 

Sultan Murad merupakan pemerintah ke3 Ottoman selepas Osman Gazi dan Orhan. Murad mula menjadi sultan Ottoman pada 1362. Ada juga pengkaji yang menyatakan Murad telah pun mula berkuasa lebih awal iaitu sejak 1359. Pada ketika itu bapa beliau Orhan belum meninggal dunia. Pembesar Ottoman lain pada period tersebut adalah Lala Shahin Pasha. Berikutnya pada 1361 Murad berjaya menawan Edirne dan menjadikan kota pentadbiran Ottoman. Sebaik menjadi sultan pada 1362 Murad telah mara masuk ke Ankara. 

Pada 1363 tercetus perang antara Ottoman dengan tentera Kristian yang menyeberang masuk ke Erdine. Pasukan Kristian dipimpin oleh King Lajos dari Hungary. Pasukan Ottoman pimpinan Murad berjaya mengalahkan tentera Kristian sekali pun jumlah tentera Kristian jauh lebih ramai. Pemimpin sebenar tentera Ottoman ketika perang ini adalah Haji Ilbegi.

Pada 1366 Pope umum menubuh pasukan tentera Salib untuk menyerang tentera wilayah Islam. Respon awal yang beliau terima ialah dari Duke of Savoy, Amedesus II. Beliau menghantar pasukan yang menyerang Ottoman dan berjaya menawan Gallipoli. Lanjutan serangan tersebut Ottoman membina semula kekuatan dan berkubu di wilayah Thrace.

Catatan bacaan Mehmet Maksudoglu - Osmanli, pg 37.

 

An Old Mosque in Erdine (Eski Camii)

Source: turkey archaeo news - link.

Binaan bermula pada 1403 dan siap pada 1414. Masjid dibina atas arahan anak Mehmet I,  Sulayman Celebi.

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home