Thursday, December 03, 2015

Ottoman Murad I (1362-1389) dan Janissari

 

Entri susun semula (link):

Satu perkembangan besar yang diperkenal oleh Sultan Murad I (r.1362-89) ketika period pemerintahan beliau ialah penubuhan pasukan tentera yang dikenali sebagai Janissari. Sebelum penubuhan Janissari pasukan tentera Ottoman adalah terdiri dari rekrut yang diambil bekerja atas inisiatif Jeneral Kara Halil (d.1387) di kota Busra. Kaedah merekrut menimbul masalah kerana ramai rekrut yang lari keluar meninggalkan pasukan tentera.

Kerana masalah dalam merekrut maka kaedah baru ialah dengan menubuh pasukan askar baru.bermula pada sekitar tahun 1378. Pasukan tentera baru ini dikenali dalam nama Turki, Yenichari, yang membawa makna askar baru (i.e., Janissari). Anggota janissari terdiri dari anak-anak kaum Balkan yang wilayah mereka menjadi tawanan Ottoman.

Rumelian Fortress, Istanbul

Nota: Turki pada zaman Ottoman terkenal juga dengan binaan kubu untuk mempertahan dari serangan musuh. Salah satunya adalah Kubu Rumali Instanbul.

The Rumelian Fortress Istanbul was built by Fatih Sultan Mehmet in 1452. The castle was built on the narrowest point of the Bosporus to prevent possible attacks from the north of Istanbul. Its construction was completed in just ninety days. Source - daily sabah (link).

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home