Friday, December 18, 2020

Gua Charas - Sg Lembing

 

Sebuah lagi tempat tarikan di Sg Lembing adalah Gua Charas. Ia terletak beberapa kilometer dari Pekan Sg Lembing menghala bandar Kuantan. Pelawat yang datang berkereta akan menghampiri lokasi gua menyelusuri jalan kecil dengan banyak lembu berkeliaran. Parkir kereta dikena bayaran Rm3 manakala untuk melihat gua dikena pula bayaran Rm2 seorang.

Baca artikel "Meneroka Gua Charas - destinasi penuh misteri di Kuantan". Source kuantanloka dot com - link.

"Mengupas cerita mitos di Pahang". Source: dunia itu 2012 - link.

"Crita mitos rakyat Pahang (2): kapal besar menjadi gua". Source - fb warisan melayu pahang (link).

"Geologi Pahang Timur - nota kuliah geologi". Source ukm - link.

Baca juga "59 tempat menarik Pahang". Source: mai singgah (link).

Kaki Gua Charas, Sg Lembing

Petikan (source: visit malaysia - link);

Gua Charas is a cave temple near Panching village, hidden in a palm oil plantation about 25km west of Kuantan. A limestone masiff (i.e., compact group of mountains) that towers around 300 meters high. The hill has a large cave chamber accessible by steps from the foot below. Inside, a reclining Buddha statue is housed at the end of a large rib cage-like passageway, along with smaller altars placed at random recesses along the walls.

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home