Monday, November 07, 2016

Sultan Perak ke24 - Sultan Ali al-Mukammal Inayat Syah (1865-1871)

 

Ketika Sultan Jaafar Muazzam Syah mangkat yang memegang jawatan Raja Muda ialah Raja Ngah Ali. Maka Raja Muda Ngah Ali pun dilantik menjadi Sultan Perak ke-25. Beliau memakai gelaran Sultan Ali al-Mukammal Inayat Syah dan bersemayam di Sayong, Kuala Kangsar. Sultan Ali ialah anak kepada Marhum Sultan Shahabuddin (Sultan Perak ke-21). Raja Abdullah dilantik menjadi Raja Muda dan bersemayam di Batak Rabit. Manakala Raja Bendahara ialah Raja Ismail bersemayam di Belanja. Raja Yusuf putera Marhum Durian Sebatang tidak memegang jawatan apa pun kerana beliau tidak disukai ramai orang besar Perak.

Pada 1870 Raja Muda Abdullah, tanpa meminta persetujuan Sultan Ali,  telah memajak satu kawasan tanah di Kerian kepada seorang peranakan Eropah bernama Edward Bacon, yang berniaga di Pulau Pinang. Hal ini telah membawa kemarahan kepada Ngah Ibrahim yang ketika itu menguasai daerah Larut. Maka timbullah perselisihan antara Raja Muda Abdullah dengan Cik Ngah Ibrahim. 

Pada 1871 Sultan Ali Inayat Syah mangkat di Sayong. Pada masa itu timbul masalah dalam memilih pengganti al-Marhum kerana Raja Muda Abdullah yang sepatutnya mengganti datang ke Sayong untuk urusan permakaman dan pertabalan. Namun, Raja Muda Abdullah tidak berani mudik ke Sayong kerana bimbang akan dibunuh. Akhirnya setelah tertangguh sebulan jenazah al-Marhum dimakamkan di Sayong dan digelar Marhum Nabi Allah.

Selanjutnya, dengan persetujuan sebilangan besar rakyat Perak, terutama dengan sokongan Ngah Ibrahim, Raja Bendahara Ismail ditabal menjadi pengganti Sultan Ali.

 

Tinggalan kapal korek bijih timah

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home