Thursday, November 17, 2016

Sultan Perak ke26 - Sultan Abdullah Muhammad Syah II (1874-1876)

 

Sultan Perak ke-26 ialah Raja Abdullah ibni al-Marhum Sultan Jaafar Muazzam Syah. Beliau memakai gelaran Sultan Abdullah Muhammad Syah II dan bersemayam di Batak Rabit. Lantikan Raja Abdullah sebagai Sultan dan period pemerintahan beliau adalah suatu yang amat kontroversi dan penuh sejarah. 

Raja Abdullah dinaik menjadi Sultan oleh Inggeris ekoran keputusan Perjanjian Pangkor Januari 1874. Pada ketika itu Sultan Ismail masih menjadi Sultan Perak dan bersemayam di Belanja. Perjanjian Pangkor juga membuat keputusan menurunkan pangkat Sultan Ismail kepada Sultan Muda dan diberi elaun bulanan.

Namun begitu lantikan Sultan Abdullah melalui Perjanjian Pangkor juga memberi ruang Inggeris campurtangan dalam pentadbiran Perak. Pegawai Inggeris pertama yang datang ke Perak ialah JWW Birch. Beliau menimbulkan banyak masalah dan kemarahan kepada kerabat diRaja serta pembesar Melayu Perak. Kemuncaknya sehingga berlaku peristiwa pembunuhan JWW Birch di Pasir Salak.

Selepas peristiwa pembunuhan Birch, Inggeris melancar Perang Perak memburu mereka yang terlibat dalam pembunuhan Birch. Akhirnya ramai yang tertangkap, dibicarakan dan menerima hukuman. Berikutnya, Sultan Abdullah juga ditangkap kerana dituduh terlibat. Beliau dibawa ke Singapura dan dihukum buang negeri ke Pulau Seycheles pada 1876. Maka berakhirlah takhta yang dipegang Sultan Abdullah.

Sepanjang Sultan Abdullah ditangkap, ditahan, dibicara, Raja Yusuf telah diangkat sebagai pengganti dengan jawatan Regent Perak. Jawatan tersebut beliau pegang lama hampir sepuluh tahun. Raja Yusuf ditabal sebagai Sultan Perak yang sah pada 1886.

Baca "A history of Perak - Chp 11 The first British Resident". Link - bspot.


Kedai roti Harold's Bread RTC Gopeng

- - - - -

0 Comments:

Post a Comment

<< Home